Památník Terezín
press@terezinmemorial.cz

O výstavě

Výstava představuje vybrané předměty, výtvarná díla i písemnosti vzniklé při tajných kulturních, společenských a volnočasových aktivitách vězňů policejní věznice v Malé pevnosti Terezín mezi léty 1940–1945. Odraz doby strávené v nacistických represivních zařízeních ve své vzpomínce výstižně popsal Bohumil Janda, jeden z bývalých vězňů: „Jednotvárná šeď nudy a samoty dlouhých dnů v těsných tmavých kobkách byla střídána okamžiky tak silnými a vzrušujícími, že není možno po celý život na ně zapomenout.“ Právě tyto radostnější momenty se staly podnětem k výstavě, jejímž záměrem je prezentovat některé méně známé sbírkové předměty Památníku Terezín a poukázat na osoby spojené s jejich vznikem.

Policejní věznice v Terezíně (Polizeigefängnis Theresienstadt) vznikla v červnu 1940 a spadala pod správu pražské řídící úřadovny gestapa. Až do května 1945 sem bylo převezeno více než 32 000 vězňů. Jednalo se hlavně o příslušníky domácího odbojového hnutí, dále pak o oběti odvetných akcí německých represivních složek a o osoby uvězněné za individuální činy odporu proti okupační moci. Rovněž se zde objevovali vězni postižení za pracovní přestupky, kriminální delikty a v neposlední řadě za neuposlechnutí protižidovských nařízení. Většina perzekvovaných byla následně transportována k nacistickým soudům, do káznic, věznic a koncentračních táborů, kde mnoho z nich zahynulo. Nucený pobyt v Malé pevnosti se stal osudným přibližně 2 600 vězňům, jež byli popraveni, ubiti, zemřeli na různé nemoci nebo v důsledku podvýživy a katastrofálních hygienických podmínek.

Únikem z kruté reality káznic, věznic a koncentračních táborů byly pro vězně společenské aktivity, provozované v různém rozsahu. Jejich pomocí alespoň částečně zmírňovali psychologické důsledky špatných životních podmínek doprovázených ponižováním lidské důstojnosti, vysilující otrocké práce a týrání ze strany dozorců.

Zároveň to pro ně byla jakási dávka síly a naděje na přežití, která jim uprostřed tohoto pekla pomáhala zachovat si lidskou tvář. V jednotlivých nacistických zařízeních byly však podmínky pro takovou činnost rozdílné. Vězni v nich nejčastěji reagovali spontánní solidaritou, silné osobnosti se uvědoměle snažily burcovat okolí z letargie. Průchozí charakter věznice gestapa v Malé pevnosti bránil utváření sevřených kolektivů, ovšem duchovní a kulturní život v celách probíhal, byť v omezené míře. Základem bylo vytvoření vzájemné důvěry, což pro vězně nebylo jednoduché, neboť pocházeli z různých sociálních vrstev a potřebovali čas, aby se mohli vzájemně lépe poznat. Příležitost k tomu přicházela především o nedělích, kdy se obvykle nepracovalo, případně večer po práci v uzavřených celách. Vězni si v tomto volném čase často vyprávěli o životě, domově, rodinách či zaměstnání, čímž odstartovaly první projevy společenského života. Jejich debaty následně vedly až ke vzniku organizovaných populárně naučných a odborných přednášek na různá témata – od přírodních věd přes politiku až po dějiny umění. Stranou nezůstávali ani duchovní, kteří v celách vedli bohoslužby, kázali a diskutovali s ostatními. K nárůstu kulturních aktivit častokrát docházelo v době svátků, výročí a při výjimečných příležitostech. Zvláště o Vánocích a Velikonocích se vězni snažili zpříjemnit si den. V rámci možností pořádali společenské akce a programy. Při těchto událostech se většinou zpívalo, a to i přesto, že byla hudba v Malé pevnosti zakázána. Repertoár zahrnoval například národní a lidové písně, Voskovce a Wericha, popřípadě také operní árie. Neméně populární byla recitace. Zaznívala zde hlavně česká poezie od autorů Halase, Nerudy, Nezvala, Seiferta, Vrchlického a jiných. Kromě toho obohacovali kulturní dění vězni vlastní hudební a literární tvorbou. Nejrozšířenější bylo psaní básní odrážejících jejich pocity, vypovídající o stesku po rodině, utrpení, naději, víře, ale i o boji proti nacismu nebo životě v pevnosti a za zdmi cel.

I když tomu zdejší podmínky nepřály, zrodila se v Malé pevnosti také četná umělecká díla. Jejich vytvoření nebylo vůbec jednoduché, protože bylo obtížné vůbec sehnat potřebné vybavení – tužku a papír. S tím si však vězni dokázali poradit a obstarat mnohdy improvizované náčiní. Tajně tak vznikly výtvarné práce s motivy vězeňských prostor a každodennosti, vykreslující celkovou atmosféru. Vedle nich převažovaly kresby portrétů spoluvězňů, doplněné jedinečnými karikaturami. Autory těchto děl byli nejen amatéři, ale rovněž významní umělci jako Ema Blažková, Karel Štipl, Josef Kylies a další.

Poměrně častá byla výroba různých drobných artefaktů. Vězni je zhotovovali z materiálů získaných v dílnách, kde byli zaměstnáni muži, a v tzv. šijárně s ženským osazenstvem. Muži vyráběli menší upomínkové předměty zejména ze dřeva a kovů. Jednalo se například o hračky, přívěsky, krabičky a tabatěrky. Ženy využívaly zbytky látek a nití k šití panenek, zvířátek, pantoflíčků, srdíček, vyšívání kapesníků apod. Těmito předměty se pak vzájemně obdarovávali, nebo je tajně posílali domů rodinám a známým. Někteří vězni trávili volný čas hraním společenských her. K tomu sloužily vlastnoručně vytvořené karty, kostky, domino a šachy, vyráběné většinou z kartonu od balíčků či z chleba. Všechny tyto hmotné a písemné doklady dochované díky odvaze ukrývat je před dozorci, popřípadě různými způsoby propašovávat z věznice, jsou dodnes připomínkou kruté reality prostředí, v němž hrály zmíněné aktivity významnou pozitivní úlohu, kterou potvrzují vzpomínky přeživších vězňů.

Památník Terezín

Autoři

Ema Blažková
31. 8. 1924, Praha
31. 8. 2003, Praha

Ema Blažková se narodila 31. srpna 1924 v Praze do úřednické rodiny. Za války studovala na gymnáziu v Roudnici nad Labem. Necelý měsíc po atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha (1904–1942) byla však 20. června 1942 kladenským gestapem společně s dalšími 83 studenty zatčena...Číst více

Bohumil Janda
1. 10. 1914, Plzeň
Není známo

Bohumil Janda se narodil 1. října 1914 v Plzni. Vystudoval reálku a učitelský ústav zakončený maturitní zkouškou. Před nacistickou okupací působil jako důstojník československé armády z povolání. Poté byl pracovně nasazen u Českomoravských drah v Plzni...Číst více

Stanislav Kafka
7. 8. 1891, Bohuslavice
4. 4. 1942, Osvětim-Březinka

Stanislav Kafka se otci Karlu Kafkovi a matce Marii narodil 7. srpna 1891 v Bohuslavicích u Nového Města nad Metují. Vyrůstal u svého dědečka řezbáře. Absolvoval obchodní akademii v Praze. Nejprve byl zaměstnán v ČKD (Českomoravská-Kolben-Daněk), ale poté přešel k firmě Výroba optických přístrojů Josef a Jan Frič na pražských Vinohradech...Číst více

Josef Klouček
4. 4. 1909, Rakovník 
13. 4. 1943, Waldheim

Josef Klouček se narodil 4. dubna 1909 v Rakovníku. Absolvoval rakovnickou reálku, po které na Karlově univerzitě vystudoval tělesnou výchovu a zeměpis. Od roku 1935 učil na rakovnické obchodní akademii...Číst více

Josef Kylies
19. 3. 1890, Studeněves
16. 6. 1946, Praha

Josef Kylies se narodil 19. března 1890 ve Studeněvsi u Slaného jako nejstarší z pěti dětí. Vystudoval reálné gymnázium, kde vynikal ve sportu, četl a hlavně hodně kreslil. Poté, jelikož mu to rodinné poměry nedovolovaly, místo Akademie výtvarných umění či Uměleckoprůmyslové školy zamířil do Prahy na jednoroční kurz obchodní akademie...Číst více

Karel Štipl
21.1.1889, Praha
22.8.1972, Praha

Karel Štipl se do rodiny kočího Františka Štipla a matky Františky, rozené Čeňkové, narodil jako nejstarší ze tří synů 21. ledna 1889 v Praze. Před první světovou válkou studoval Uměleckoprůmyslovou školu v Praze, kterou ukončil absolutoriem ze sochařství a architektury...Číst více